MEVZUAT
TEHLİKELİ MADDE
GÜMRÜK
ULAŞTIRMA
l--- Karayolu Taşıma Kanunu
l--- Karayolu Taşıma Yönetmeliği
l--- Karayolu Taşımacılık Faaliyetleri Mesleki Yeterlilik Eğitimi Yönetmeliği
l--- CMR Konvansiyonu
l--- TIR Sözleşmesi Uygulama Esasları
l--- Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Yapan Taşıtlarda Çalışan Personelin Çalışmalarına İlişkin Avrupa Anlaşması - AETR
l--- Tartı ve Boyut Yönetmeliği
l--- Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği
l--- Kamu Kurum ve Kuruluşları Personel Servis Hizmet Yönetmeliği
l--- Araç Muayene İstasyonlarının Açılması, İşletilmesi ve Araç Muayenesi Hakkında Yönetmelik
l--- Otobüs ve Otokarlarla Uluslararası Arızi Yolcu Taşımacılığı Anlaşması (INTERBUS)
l--- Giriş
l--- Birinci Bölüm - Kapsam ve Tanımlar ( Md : 1 - 3 )
l--- İkinci Bölüm - Karayolu Taşımacılığı İşletmecilerine Uygulanan Şartlar ( Md : 4 )
l--- Üçüncü Bölüm - Araçlara Uygulanan Teknik Şartlar ( Md : 5 )
l--- Dördüncü Bölüm - Pazara Giriş ( Md : 6 - 7 )
l--- Beşinci Bölüm - Sosyal Şartlar ( Md : 8 )
l--- Altıncı Bölüm - Gümrük ve Mali Şartlar ( Md : 9 )
l--- Yedinci Bölüm - İzin Belgesinden Muaf Tutulan Arızi Servisler İçin Kontrol Dökümanları ( Md : 10 - 14 )
l--- Sekizinci Bölüm - Serbestleştirilmemiş Arızi Servisler İçin İzin Belgesi ( Md : 15 - 17 )
l--- Dokuzuncu Bölüm - ( Md : 18 - 22 )
l--- Onuncu Bölüm - Karma Komisyon ( Md : 23 - 24 )
l--- Onbirinci Bölüm - Genel ve Son Şartlar ( Md : 25 - 34 )
l--- EK 1 - 4. Madde Uyarınca Karayolu Yolcu Taşımacılarına Uygulanan Şartlar
l--- EK 2 - Otobüslere ve Otokarlara Uygulanan Teknik Standartlar ( Md : 1 - 8 )
l--- EK-II a Kontrol Listesi
l--- EK-II b - Yol Kenarı Kontrolünün Teknik Standartları
l--- EK 3 İzin Belgesinden Muaf Tutulan Arızi Servisler İçin Kontrol Belgesi Örneği (Ön sayfa Recto)
l--- EK 4 Uluslararası Bir Arızi Servis İçin İzin Belgesi Başvuru Modeli
l--- EK-5 Serbestleştirilmemiş Arızi Servisler için İzin Belgesi Modeli
l--- TEBLİĞLER
l--- YÖNERGELER
l--- GENELGELER
TEMEL KANUNLAR
TRAFİK MEVZUATI
EK 2 - Otobüslere ve Otokarlara Uygulanan Teknik Standartlar ( Md : 1 - 8 )
Madde 1
INTERBUS Anlaşmasının her bir Akit Taraf için, yürürlüğe giriş tarihinden itibaren uluslararası arızi yolcu taşımacılığı yapan otobüsler ve otokarlar aşağıda belirtilen yasal metindeki kurallara uyacaktır:
a) Motorlu taşıtlar ve römorkları için yol değerlilik testleri ile ilgili üye ülkelerin kanunlarının 20 Aralık 1996 tarih 96/96/AT sayılı Konsey Direktifine uyumlu hale getirilmesi (Avrupa Topluluğu Resmi Gazetesi L 46 17.2.1997 s.1).
b) Topluluk içindeki taşımalarda kullanılan motorlu taşıtların belirli kategorileri için hız sınırlaması cihazlarının tesisi ve kullanımı ile ilgili 10 Şubat 1992 tarih 92/6 sayılı (AEK) Konsey Direktifi (Avrupa Topluluğu Resmi Gazetesi L 57, 2.3.1992, s.27)
c) Topluluk içinde dolaşımda olan belirli karayolu taşıtlarının ulusal ve uluslararası trafikte izin verilen azami boyutları ve uluslararası trafikte izin verilen azami ağırlıklarına ilişkin 25 Temmuz 1996 tarihli 96/53 AT sayılı Konsey Direktifi (Avrupa Topluluğu Resmi Gazetesi L 235, 17.9.1996 s. 59).
d) Karayolu taşımacılığında kayıt teçhizatı ile ilgili 20 Aralık 1985 tarih 3821/85 sayılı AEK Konseyi Yönetmeliği (Avrupa Topluluğu Resmi Gazetesi 31.12.1985, L 370, s.8) 24.9.1998 tarih ve 2135/98 sayılı Komisyon Yönetmeliği ile son değişiklik (Avrupa Topluluğu Resmi Gazetesi; L. 274, 9.10.1998, s.1) veya AETR Anlaşması ve Protokolünde yer alan kurallara eşdeğer kurallar.
Madde 2
INTERBUS Anlaşmasının her bir Akit Taraf için yürürlüğe girdiği tarihten itibaren Avrupa Topluluğu dışındaki Akit Taraflar uluslararası arızi yolcu taşımacılığı yapan otobüsler ve otokarlar için yeni teçhizat ve taşıt tiplerinin onayları ile ilgili tek tip hükümlere ilişkin BM-AEK Yönetmelikleri veya ona eşdeğer Aşağıdaki Topluluk Yönetmeliği Teknik Şartlarına uymak zorundadır.
Madde |
BM-AEK Yönetmeliği/Son Değişikliği |
AEK Yönetmeliği (Orijinal-son) |
AB içinde uygulama tarihi |
Egzoz emisyonu |
49/01 49/02, onay A 49/02, onay B |
-88/77 -91/542 1.adım -91/542 2.adım -96/1 |
01/10/1993 01/10/1996
|
Duman |
24/03 |
72/306 |
02/08/1972 |
Gürültü emisyonu |
51/02 |
-70/157 -84/424 -92/97 |
01/10/1989 01/10/1996 |
Fren sistemi |
13/09 |
-71/320 -88/194 -91/422 -98/12 |
01/10/1991 01/10/1994 |
Tekerlekler |
54 |
92/23 |
01/01/1993 |
Aydınlatma tesisi |
48/01 |
-76/756 -91/663 -97/28 |
01/01/1994 |
Madde 3
Aşağıda belirtilen servisleri yapan otobüsler ve otokarlar:
a) Topluluk Üyesi herhangi bir ülkeden (Yunanistan hariç) herhangi bir INTERBUS Akit Tarafına yapılan servisler;
b) INTERBUS Akit Tarafı ülkesinden herhangi bir Topluluk Üyesi ülkeye (Yunanistan hariç);
c) Herhangi bir INTERBUS Akit Tarafından başka bir INTERBUS Akit tarafında yerleşik taşımacılarca herhangi bir Topluluk Üyesi üzerinden transit olarak Yunanistan’a yapılan servisler
aşağıda belirtilen kurallara uyacaktır.
1- INTERBUS Anlaşması kapsamındaki arızi servisler için 1.1.1980 tarihinden önce ilk tescilleri yapılan otobüsler ve otokarlar kullanılamaz.
2- 1.1.1980 ile 31.12.1981 tarihleri arasında ilk tescilleri yapılan otobüsler ve otokarlar sadece 31.12.2000 tarihine kadar kullanılabilecektir.
3- 1.1.1982 ile 31.12.1983 tarihleri arasında ilk olarak tescil edilen otobüsler ve otokarlar sadece 31.12.2001 tarihine kadar kullanılabilecektir.
4- 1.1.1984 ile 31.12.1985 tarihleri arasında ilk tescilleri yapılan otobüsler ve otokarlar sadece 31.12.2002 tarihine kadar kullanılabilecektir.
5- 1.1.1986 ile 31.12.1987 tarihleri arasında ilk olarak tescil edilen otobüsler ve otokarlar sadece 31.12.2003 tarihine kadar kullanılabilecektir.
6- Sadece 1.1.1988 ile 31.12.1989 tarihleri arasında ilk olarak tescil edilen otobüsler ve otokarlar 31.12.2004 tarihine kadar kullanılabilecektir.
7- Sadece 1.1.1990 (EURO 0) tarihinden itibaren ilk tescilleri yapılan otobüsler ve otokarlar 1.1.2005 tarihinden itibaren kullanılabilecektir.
8- Sadece 1.10.1993 tarihinden itibaren ilk tescilleri yapılan (EURO 1) otobüsler ve otokarlar 1.1.2007 tarihinden itibaren kullanılabilecektir.
Madde 4
Aşağıda belirtilen servisleri yapan otobüsler ve otokarlar;
a) Yunanistan’dan INTERBUS Akit Taraflarına,
b) INTERBUS Akit taraflarından Yunanistan’a yapılan servisler
aşağıdaki kurallara tabii olacaklardır:
1- 1.1.1980 tarihinden önce ilk tescilleri yapılan otobüsler ve otokarlar INTERBUS Anlaşması kapsamındaki arızi servisler için kullanılamaz.
2- 1.1.1980 ile 31.12.1981 tarihleri arasında ilk olarak tescil edilen otobüsler ve otokarlar sadece 31.12.2000 tarihine kadar kullanılabilecektir.
3- 1.1.1982 ile 31.12.1983 tarihleri arasında ilk olarak tescil edilen otobüsler ve otokarlar sadece 31.12.2001 tarihine kadar kullanılabilecektir.
4- 1.1.1984 ile 31.12.1985 tarihleri arasında ilk olarak tescil edilen otobüsler ve otokarlar sadece 31.12.2003 tarihine kadar kullanılabilecektir.
5- 1.1.1986 ile 31.12.1987 tarihlerinde ilk olarak tescilleri yapılan otobüsler ve otokarlar sadece 31.12.2005 tarihine kadar kullanılabilecektir.
6- 1.1.1988 ile 31.12.1989 tarihlerinde ilk olarak tescil edilen otobüsler ve otokarlar sadece 31.12.2007 tarihine kadar kullanılabilecektir.
7- Sadece 1.1.1990 (EURO 0) tarihinden itibaren ilk olarak tescil edilen otobüsler ve otokarlar 1.1.2008 tarihinden itibaren kullanılabilecektir.
8- Sadece 1.10.1993 (EURO 1) tarihinden itibaren ilk tescilleri yapılan otobüsler ve otokarlar 1.1.2010 tarihinden itibaren kullanılabilecektir.
Madde 5
Yunanistan ile diğer Topluluk üyesi Devletler arasında ikili trafikte kullanılan ve INTERBUS Anlaşması Akit Tarafları üzerinden transit geçen topluluk otobüsleri ve otokarları, teknik standartlarla ilgili mevcut kurallar kapsamında değildir. Ancak, Avrupa Topluluğu kurallarına tabiidirler.
Madde 6
1. Topluluk üyesi Devletler ile INTERBUS Anlaşması Akit Tarafları arasındaki ikili anlaşma ve düzenlemelerde yer alan, ikili ve transit trafik ile ilgili bu Anlaşma kurallarından daha katı teknik standart kurallar 31 Aralık 2006 tarihine kadar uygulanabilir.
2. İlgili INTERBUS Anlaşması Akit Tarafları ve Topluluk Üyesi Devletler bu tip ikili anlaşma ve düzenlemelerin içeriği konusunda 23. Madde uyarınca oluşturulan Karma Komisyona bilgi verecektir.
Madde 7
1. Aracın ilk tescil tarihini gösteren bir belge taşıtta muhafaza edilecek ve herhangi bir yetkili kontrol memuru tarafından istenildiği zaman gösterilecektir. Bu ekin amacına uygun olarak "aracın ilk tescil tarihi" aracın imalatından sonraki ilk tescil tarihine karşılık gelir. Bu tescil tarihi mevcut değil ise imal tarihi tescil tarihi olarak kabul edilir.
2. Otobüsün orijinal motorunun yeni bir motorla değiştirildiği durumlarda bu maddenin 1. paragrafında belirtilen belgenin yerine yeni motorun 3. Maddede belirtilen ilgili tip onayı kurallarına uyduğunu ispat eden bir belge kullanılır.
Madde 8
1. Bu Ekin 1. maddesi a) paragrafında belirtilen şarta bakılmaksızın, Akit Taraflar ilgili otobüslerin ve otokarların 96/96/AT sayılı AT Yönetmeliği şartlarına uygunluğunu kontrol etmek için rasgele kontroller yapabilir. Bu Ekin amacına uygun olarak "rasgele kontroller" zamanı önceden bildirilmemiş kontroller anlamındadır ve bu nedenle, bir Akit Taraf topraklarında seyreden otobüslerin ve otokarların beklenmeyen kontrolleri yol kenarındaki yetkililer tarafından yapılır.
2. Bu Ekte açıklanan yol kenarı kontrolünü yerine getirmek için, Akit Tarafların yetkili idareleri EK-II a ve II b’ de yer alan kontrol listesini kullanacaktır. Bu kontrol listesinin bir nüshası kontrolü yapan tarafından, kısa vadede yapılması muhtemel başka kontrolleri kolaylaştırmak veya önlemek için otobüs veya otokar sürücüsüne verilecektir.
3. Eğer taşıtı kontrol eden kişi otobüs ya da otokar bakımında noksanlıklar bulursa veya başka kontroller gerektiğini belirlerse, otobüs veya otokar 96/96/AT sayılı Topluluk Yönetmeliğinin 2. Maddesi uyarınca geçerliliği kabul edilmiş bir test merkezinde yol değerlilik testine tabi tutulabilir.
4. Rasgele kontroller sonucu otobüsün veya otokarın 96/96/AT Yönetmeliği hükümlerine uymadığı ve otobüste veya otokarda bulunanlar ve diğer karayolu kullanıcıları açısından risk teşkil ettiği saptanırsa otobüsün veya otokarın karayolunda kullanımı derhal yasaklanabilir.
5. Yol kenarı kontrolleri, otobüs ve otokar ve sürücülerinin yerleşim ve kayıt yerleri veya tabiiyetleri ile ilgili herhangi bir ayırım gözetmeksizin yapılır.